Reisverslag Tambov - Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Reisverslag Tambov - Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Reisverslag Tambov - Moskou

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

Blijf op de hoogte en volg

19 Augustus 2011 | Rusland, Moskou

Reisverslag Tambov - Moskou

Als ik wakker wordt vanmorgen om 06.30, ben ik niet echt fit. Maar 3 uurtjes geslapen vannacht, wel lekker zo 2 rustdagen....Toch besluit ik richting Moskou te rijden, ik zie wel hoe het zal gaan. Wederom begint het ritueel van afscheid nemen, steeds weer lastig. Heb je een fantastische tijd samen gehad, en wil je nog graag blijven. Maar al zou ik een week blijven, ook dan zal er een keer afscheid genomen moeten worden. Eigenlijk ben ik benieuwd hoe al die aardige mensen het ervaren. Je valt
tenslotte zomaar 1 of 2 dagen in hun leven en verdwijnt weer. Maar het leuke is dat je mail adressen kunt uitwisselen, en kontakt kan blijven houden, ook tijdens het reizen. Regelmatig krijg ik mails van hun, en vragen ze waar ik ben en of alles goed gaat. Chatten via facebook met medereizigers, skype naar Iran, of gewoon via de mail of sms. Internet is dan ook van grote waarde, dat is wel duidelijk. Ivan moet gaan werken vandaag, en ik rijdt naar Tambov, halverwege op de route naar Moskou. Ik krijg nog een fles Russische cognac in mijn handen gedrukt die ik gister zo lekker vondt! Goodbye Ivan, and good luck for you and your kids !! Het landschap wordt groener en groener, dankzij het water van de Volga. Ik doorkruis vruchtbare
grond vol met zonnebloemvelden en graanvelden die geoogst worden. Ook de loofbomen komen weer terug in het landschap. Langzaam maar zeker loopt mijn eigen accu leeg, en ik neem het eerste hotel in Tambov. Het eerste wat ik nu wil is slapen ! Als ik om een uur of 5 weer een beetje wakker ben, rij ik Tambov in om wat geld te pinnen en een internet cafe te zoeken. Een welwillende taxi chauffeur brengt mij er naartoe, totaan de voordeur. Als ik vraag wat ik hem schuldig ben, is het antwoord duidelijk. Njet, betalen is er niet bij. Des tog neet te geluive !! Als ik alles gedaan heb op het internet wat ik wil, rij ik terug naar het hotel. Genoeg voor 1 dag vandaag, slapen. 's Morgens vroeg maak ik een praatje met Julia en Vladimir, beide werkzaam in het hotel. Het is een hotel uit de Russische tijd, compleet nog met grote boeken waarin vanalles wordt opgeschreven. Zij verdienen 350 dollar per maand met hun werk, en maken veel uren. Ik heb al wat druppels regen heb gehad, en vannacht onweer en besluit om mijn bagage te reorganiseren. Alles gaat van de motor naar de hotelkamer, en ik tover het leren motorpak met regenoverall weer te voorschijn. De tent gaat onderin de plunjebaal en ik doe extra plastic zakken om de kleren in mijn koffers. Voor vandaag zijn de voorspellingen goed en ik rijdt naar Moskou. Moskou is een grote metropool, er wonen naar schatting 10-15 miljoen mensen. Zonder mijn Garmin had deze stap niet genomen. Het lijkt mij haast ondoenlijk dit te realiseren zonder dit hulpmiddel. Op een van de buitenste ringwegen rondom de stad vindt ik vrij makkelijk hotel Numero, via de Garmin. Ze zijn voorzien van goed internet, waar ik
weer gretig gebruik van maak. Tijdens het checken van de weersvoorspelling besluit ik : Ik rij door naar Skandinavie. Plan B dus ! Het visum laat het toe om richting St. Petersburg te gaan, en daar zal ik besluiten waar de grens met Finland te passeren. Alles loopt naar wens, en ik ben er toch, nietwaar Anne-Marie ;). Morgen ga ik de stad in om eea te bekijken en wat rond te rijden door deze enorme stad. Bij de receptie de volgende morgen krijgt ik weer fantastische info, en maak ik mijn plan voor vandaag. Vol vertrouwen en met goed weer rij ik de stad in. Het verkeer is een grote chaos, maar goed te doen. Zelfs als ik 3 ogen had gehad, was dit evengoed te weinig geweest. Dankzij de navigatie rij ik vrij probleemloos mijn route, maar dan wordt ik aangehouden, politie controle. Ik laat mijn paspoort zien, maar ik ben mijn kentekenbewijs vergeten.
Tja, kan gebeuren maar liever niet nu ! Ik heb een groot probleem volgens de motoragent, die mij uitlegt dat dit in Rusland niet mag. Tja, ik kan het ook niet helpen, zal wel. Als ik hem ervan probeer te overtuigen dat mijn papieren toch echt in het hotel liggen, verandert er niets. Zijn collega kijkt met een norse blik toe. Er wordt gebeld, en ik krijg de GSM van oom agent in mijn handen. In het engels wordt mij uitgelegd wat de bedoeling is, maar dat was mij al duidelijk..Al lachende hoor ik alles aan van wat blijkt een vriend van de agent te zijn. Een beetje verderop ligt een drankwinkel, and he want's a present. Van je vrienden moet je het dus ook in Rusland hebben. Oke, ik ben fout, dus weinig te willen. In de winkel koop ik de goedkoopste drank die ik vinden kan voor deze diener van de wet. We praten nog wat over motoren en ik geef hem zijn present. Zo werkt het hier nou eenmaal, had ik maar beter op moeten letten. Al pratende over motoren heeft hij plotseling een motorblaadje met hierin een uitgebreide test over mijn motor. De Yamaha komt als beste uit de test, en zijn BMW 650 als slechtste :( Maar het grappige is, hij geeft mij het motorblaadje mee als present, en dit boekje kost meer dan de fles bagger die ik hem geef. Kee! Moet niet gekker worden hiero. Ik mag doorrijden en vervolg mijn route door Moskou totdat ik in de buurt van het Kremlin ben en maak wat foto's. Er komen wat taxi chauffeurs aangelopen, en zij voorzien mij van waardevolle info. Het verkeer is nog steeds erg druk, en opeens komt er weer een diender op de weg, controle ! Ook hij legt mij uit dat ik een groot probleem heb, en gelukkig spreekt hij wel engels. Ik moet meekomen naar de auto, en hij legt mij uit dat ik voor dit vergrijp voorlopig het land niet uit kan. Tja. Als hij vraagt hoe we dit gaan oplossen, kijk ik hem zwijgend recht in zijn ogen. Val k#pot denk ik erbij. Op de een of andere manier blijkt dit goed te werken, en na een half uur bakkeleien zegt hij : Franciscus you go. Spasibo ! Van hier rij ik terug naar het hotel, ik heb geen zin meer in dit spel, ook al ben ik mijn papieren vergeten. In het hotel echter wordt ik weer vriendelijk onthaald, en krijg van alle kanten eten toegeschoven. Gelukkig is alles met een sisser afgelopen, en morgen rij ik richting St. Petersburg. Inshala !

Helaas geen foto's deze keer, heb schijnbaar vi rus te pakken ( computer ). Hopelijk kan ik dit oplossen. CU Frenkx

  • 19 Augustus 2011 - 14:35

    Leon:

    Daag Frank, heb de verhaale ein tiedje gemisj mer de leste daag weer aan het leaze begonne. Het is allemoal niet te geluuve wat dets metmaaktst. Zurg waal dets dich veur de wintjer teruk best in rooij, de wintjers in ruslandj zeen ies en ies koud ut is net Noorwege. ( Heet robert mans verteldj)
    Ich goan der van oet des dich neet via noorwege teruk kumst anges kinse nog aan goan bij Robert Mans. Doot rustig aan en de hentjes aan het steur !!

    Gr Leon en Gwenny

  • 19 Augustus 2011 - 14:37

    Wil Gubbels:

    Wederom een prachtig verhaal. Ben op vakantie geweest en moet dus de vorige verhalen nog gaan bijlezen. Het blijft een schitterende reis.
    Heel veel succes verder!!

  • 19 Augustus 2011 - 19:11

    Marjo Schreurs:

    mooie woorden !

  • 20 Augustus 2011 - 07:44

    José Oet Hulsberg:

    Hoi Frank, Ik kijk altijd uit naar je verhalen. Ze zijn mooi geschreven. Wat een mooie ervaringen veur eine jung oet Rooy. Je kijk op de wereld zal wel helemaal veranderd zijn. Geniet van de mensen en omgeving en nog veel veilige kilometers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011


Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011


Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.


Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?


Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!


Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.






Recente Reisverslagen:

27 September 2011

BACK HOME !!!!

24 September 2011

De laatste kilometers !!

20 September 2011

Ierland

18 September 2011

Reisverslag New Castle - Stranraer

14 September 2011

Reisverslag Amsterdam

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 336049

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 26 September 2014

Centraal Europa

05 Juni 2011 - 25 September 2011

Zijderoute 2011

Landen bezocht: