Reisverslag grens KZ-RUS naar Saratov - Reisverslag uit Saratov, Rusland van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Reisverslag grens KZ-RUS naar Saratov - Reisverslag uit Saratov, Rusland van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Reisverslag grens KZ-RUS naar Saratov

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

Blijf op de hoogte en volg

19 Augustus 2011 | Rusland, Saratov

Reisverslag Grensovergang KZ-RUS naar Saratov.


Ik ben vanmorgen vroeg vertrokken richting grens RUS. Achter mij in de spiegels zie ik een prachtige zonsopkomst verschijnen. Het is nog 100 km tot aan de grens KZ-RUS en rond 07.30 ben ik aan de grens. Dit is altijd weer een speciaal moment omdat je geen idee hebt hoe het verlopen zal. Als ik bij het eerste hokje mijn paspoort laat zien vraagt de jongen of ik mee wil komen in zijn hokje. Hij vraagt mij vanalles en laat me dollar en euro biljetten zien. Ik begrijp hier natuurlijk niets van en gebaar al lachende wat hiervan de bedoeling is. Het blijkt wederom mee te vallen. Hij bezit deze biljetten, maar kan er eigenlijk niks mee. Ik vraag hem of hij misschien roebels heeft die ik kan wisselen
voor euro's of dollars. Nee gebaart hij, die heeft hij niet. Oke, ook goed. Omdat ik nog een x aantal tenge's heb uit KZ wil hij deze overnemen en hij betaald in euro's !! Ik gooi alles wat ik nog heb op de tafel en we ruilen van valuta.
Persoonlijk denk ik dat ik de eerste persoon ben die aan een grensovergang in deze landen geld krijgt in plaats van andersom. De koers die hij hanteerd klopt namelijk niet, en is in mijn voordeel !! Met de euro's in mijn handen loop ik stilletjes het kantoor uit en stap op de motor voordat hij zich bedenkt. Ik rij naar het volgende poortje, krijg kaartje en vul een formulier in. Alles verloopt vlot, en binnen een poep en een scheet sta ik in Rusland, met meer geld na de grens dan ervoor :). Al rijdende door het eerste stuk RUS veranderd er aan het landschap niet zoveel, alleen de Lada's komen weer terug in beeld. Grote uitgestrekte raanvelden afgewisseld door zonnebloem velden schieten aan me voorbij. Als ik rond de middag aankom in Saratov, rijdt ik probleemloos naar hotel Volga. De prijzen voor de hotels in RUS zijn hoger dan wat we tot nu toe gewend waren, en het inchecken kost meer moeite. Ze zijn hier namelijk dol op papier en stempels. Hoe meer formulieren je geeft, hoe langer het duurt. Ik houdt het bij mijn paspoort en een migratie formulier en zeg dat ik niet meer papieren heb. Alles wordt gekopieerd en voorzien van de juiste stempels. Na wat gehaktetak over de prijs via een Engels sprekende dame aan de telefoon besluit ik 2 nachten te blijven. Die heb ik wel verdient na het doorkruizen van KZ, al zeg ik ut zelf ! Na een douche loop ik in het hotel Morten tegen het lijf. Hij komt ook net aangereden op zijn motor. Morten komt uit Denemarken, en is via de Oekraine Rusland binnengereden. We besluiten samen de stad in te lopen, en maken er een leuke avond van ! Na het ontbijt de volgende ochtend loop ik naar de receptioniste, Olga. Olijke Olga heeft bij het uitdelen vooraan gestaan in de ene rij, en wat verder naar achter in de andere..., maar ze helpt mij hard stikke goed via het internet aan een adres waar ik motor olie kan kopen. Ik heb ondertussen 18000 km gereden, en bijna 1 liter bij moeten vullen. Tijd om wat bij te kopen dus, want ik heb maar 1 liter meegenomen vanuit NL. Als ik alle info in mijn Garmin hebt gezet neem ik afscheid van Morten, die richting "de weg" rijdt. Ik verklap niet wat hem te wachten staat, en geef hem de landkaarten van KZ en UZ kado. Good luck Morten, and keep your eyes on the road !! Als ik Saratov inrijdt, blijkt de info van Olga niet helemaal te kloppen. Plotseling zie ik in mijn ooghoek een motor verschijnen, en ik bedenk me niet. Meteen klamp ik de bestuurder aan en vraag of hij mij kan helpen. Ivan spreekt alleen Russisch, maar begrijpt wat ik nodig heb en samen gaan we richting een motorzaak, denk ik. Uiteindelijk komen we aan bij een klein, maar fijn motorzaakje. Ze verkopen allerlei chopper spullen, en olie ! Na een goed uur lol samen, vraagt Ivan of ik de stad wil zien. Hij hoeft niet te werken vandaag, en ik heb ook alle tijd nu omdat ik al zo snel de olie heb gevonden. Eerst gaan we eten, en Ivan vraagt waar ik slaap. Als ik hem uitleg dat ik al voor 2 nachten heb geboekt en betaald in hotel Volga bij Olga, stelt hij voor om bij hem thuis te komen slapen. Dat sla ik natuurlijk niet af en we besluiten om naar het hotel terug te gaan, misschien begrijpt olga de situatie...Het terugboeken verloopt probleemloos en snel, dankzij Ivan krijg ik netjes mijn betaalde geld terug van Olga. Met de bagage weer op de motor laat Ivan mij alle mooie plekken van de stad zien. Het hoogte punt van deze dag is het bezoek aan de plek waar Yuri Gagarin neer is gekomen met zijn capsule, na een reis door de ruimte rondom onze aardbol. Hij was dus de eerste, en daar zijn ze in Saratov maar wat trots op, terecht. Moe maar voldaan bereiken we in de avond het "appartement" van Ivan. Het is een kleine ruimte in een oud vervallen russisch flatgebouw. We moeten bij zijn ouders gaan eten vertelt hij me, en ik kan niet weigeren. De avond vliegt om, en met een volle buik en geen dorst meer neem ik afscheid van
zijn geweldige ouders. Ik denk nu te kunnen gaan slapen als Ivan zegt dat we naar Tanja moeten gaan. Tanja is een vriendin van Ivan, en spreekt goed Engels, zo blijkt. Als ik mijn hele reisverhaal vertelt heb, zijn Tanja en haar ouders in shock. Zij kunnen niet begrijpen dat dit mogelijk is wat ik doe, en verklaren mij tot HELD VAN DE DAG !! Spasibo. We wisselen nog wat adresgegevens uit, en om 03.00 in de morgen ga ik slapen. Morgen weer lekker sturen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Saratov

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011


Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011


Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.


Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?


Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!


Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.






Recente Reisverslagen:

27 September 2011

BACK HOME !!!!

24 September 2011

De laatste kilometers !!

20 September 2011

Ierland

18 September 2011

Reisverslag New Castle - Stranraer

14 September 2011

Reisverslag Amsterdam

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 336099

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 26 September 2014

Centraal Europa

05 Juni 2011 - 25 September 2011

Zijderoute 2011

Landen bezocht: