Reisverslag New Castle - Stranraer - Reisverslag uit Stranraer, Verenigd Koninkrijk van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Reisverslag New Castle - Stranraer - Reisverslag uit Stranraer, Verenigd Koninkrijk van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Reisverslag New Castle - Stranraer

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

18 September 2011 | Verenigd Koninkrijk, Stranraer

Bas is mij komen vergezellen op het laatste stuk van mijn reis. Samen zullen wij vanaf New Castle naar Schotland rijden, om de mooie wegen op te zoeken. Nadat wij met
vertraging Ijmuiden hebben verlaten arriveren we na een onstuimige nacht in New Castle. Door het stormachtige weer zijn we een half uur later in de haven, maar de weersvoorspelling
voor vandaag is goed. We rijden een route langs de Oostkust met mooie wegen langs kastelen en typische kleine,oude engelse dorpjes. Tijdens ons bezoek aan Holey Island moeten we een stuk door de Noordzee rijden. We kunnen hier niet te lang blijven, het tij zorgt ervoor dat het dorpje wordt afgesloten van de rest van het vasteland. Tijdens onze zoektocht naar een slaapplek komen we terecht bij Trevor and July in Berwick upon Tweed. Zij runnen een gezellige pub met B+B en restaurant waar we in hun caravan kunnen overnachten. 's Avonds
wordt er goed gegeten en veel gelachen in de pub..Ook de volgende dag hebben we geluk met het weer en staat er een korte rit richting Edinburg op het menu. Het is nergens druk op de wegen door de glooiende omgeving. Even bezoeken we het Knockhill circuit waar wat lokale
helden hun rondje draaien boven op dit hoog gelegen circuit. Van hier uit rijden we via glooiende wegen met af en toe springbulten als op de crossbaan in Lommel naar Kenmore. Aan
het Tay Loch vinden we een nette B+B en de aardige eigenaar brengt ons 's avonds naar Hotel Kenmore. Het toeval wil dat er vanuit de Metaalunie ook een motorreis georganiseerd wordt. We mogen bijschuiven aan tafel en genieten van het eten en het gezelschap. Naar goed Engels gebruik gaan om 23.00 de luiken omlaag en wordt iedereen vriendelijk verzocht om de slaap
plek op te zoeken. De kok van het restaurant is zo vriendelijk om ons naar het B+B te brengen. We hadden een taxi besteld, maar wisten niet zeker of deze zou komen. Het verzoek
van de kok wilden we niet afslaan en toen we wegreden kwam onze taxi aangereden..De kok reageerde zeer attent, en sprak de woorden : that is your cab, isn't it ? De volgende morgen rijden we vanuit Aberfeldy met de Metaalunie groep naar het
eerste tankstation om nog een band op te pompen en te tanken. Via single track roads rijden we midden door het Schotse binnenland. Uiteindelijk wordt ook het weer Schots en moet de regenoverall aan. De regen zet niet echt door, maar het blijft druppelen en de bergtoppen
blijven in de wolken. Plotseling moeten we aan de kant, voor onze neus schiet een camper de berm in. Daarna kom ons een motor tegemoet echter zonder berijder!! In een split second schieten een paar man de weg op om de berijder in veiligheid te brengen, en de weg vrij te maken. De motorrijder had een inschattingsfout gemaakt, met een ongeluk tot gevolg. Hij komt met de schrik vrij de camper en de motor zijn total loss. Als de police arriveert gaan wij rustig met onze tocht verder..Helaas lukt het ons 's avonds niet om met de groep samen te eten, Bas en ik eten in de plaatselijke pub, met Live music ! 's Morgens sluiten we weer aan bij de groep en kunnen we weer sturen! Het regenpak kan aan blijven vandaan, het blijft druppelen. Maar de uitzichten en de wegen blijven geweldig. Na zo'n 100 km nemen we afscheid van de Metaalunie en vervolgen onze route naar Stranraer. Hier boeken we een ferry richting Belfast. De ferry vertrekt vroeg, om 04.45 verlaten we na een korte nacht dit mooie dorp. Ierland wordt het laatste nieuwe land tijdens onze reis, we zijn er beide nog nooit geweest. Hopelijk houden we het nog even drogg.

• 18 September 2011 - 15:24

Trevor & Julie:

Great photoes Bas & Franc .Good luck with the rest of your jouney .From Trev Julie (The Plough Inn )

• 18 September 2011 - 17:47

Pieter Schreurs:

Frank, nu nog naar de High lands en Loch Ness.
    10 jaar geleden ook bekeken, geweldige ervaring.

Succes

mvgr Lochtstraat 3

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Stranraer

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011

Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011

Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.

Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?

Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!

Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.