Verslag Oulu - Zweden - Noorwegen. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Verslag Oulu - Zweden - Noorwegen. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Verslag Oulu - Zweden - Noorwegen.

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

29 Augustus 2011 | Noorwegen, Oslo

Vandaag staat in het teken van de bruiloft. Panuma is een klein dorpje van +- 60 inwoners, en het eerstvolgende dorp van betekenis ligt 40 km verderop. Kalevi vertelt mij dat de trouwerij op een speciale plek zal plaatsvinden, namelijk zo'n 5 km verderop het moeras in. Daar ligt een authentiek Fins huis uit de jaren 20, in het midden van een meer. De gasten zullen dus hun laarzen aan moeten trekken om op deze lokatie te kunnen komen. Auto's worden in het bos geparkeerd en
de laatste 3 km worden tevoet door het moeras afgelegd. Alle stoelen en servies zijn op voorhand vanuit het dorp naar de trouwlocatie gebracht, en het eten wordt door hun zelf gemaakt. Nadat we 's morgens samen nog het brood hebben gesneden bij Liisa en Kalevi gaat het richting feest plek. Voor alle zekerheid nemen we voldoende verlichting mee, mocht
het laat worden...Ik heb mijn laatste souvenir opgesnord om aan het bruidspaar te schenken, en al lopend door het moeras zijn we na een uur op de lokatie. Kalevi heeft niets te veel gezegd, het is er prachtig ! Er zijn al wat gasten, en iedereen kleed zich in de sauna om in het feestkostuum. Ikzelf wissel alleen van schoeisel, en trek mijn pasgepoetste
schoenen aan. De hele omgeving straalt rust uit. Het wordt er drukker en drukker en uiteindelijk arriveert het bruidspaar geheel volgens traditie, per roeiboot ! Een rechter voltrekt het officiele gedeelte daarna wordt er volop gegeten en gedronken. Ook hier zijn er speeches met ertussen door zang door vrienden, collega's.Alles speelt zich af
in de natuur, met veel gevoel voor traditie. Zo krijgt de bruid van haar oma de trouwring. Oma heeft deze in een ver verleden van haar oma gekregen. Voordat het donker wordt lopen we terug door het moeras naar huis. We nemen nog een sauna als toetje, geheel volgens Finse traditie. Al met al een erg mooie belevenis !

Na het ontbijt de volgende morgen moet er weer afscheid genomen worden. Het waren 3 geweldige dagen in Panuma, ik ben er weer helemaal klaar voor ! Lekker sturen de komende dagen, de voorspellingen blijven gunstig. Ik bedank Kalevi en Liisa voor hun gastvrijheid en gezelschap en rij richting Lulea ( S ). Het eerste stuk is midden door het bos,
over gravel paden !! Het lijkt het decor voor een Finse auto ralley. Na zo'n 1000 km door Finland te hebben gereden volgt nu Zweden. Het landschap blijft hetzelfde, bossen maar nu een beetje bergachtiger. Ik heb geen haast, en na
350 km vind ik een Stuga in Lulea. Genoeg voor 1 dag.

Vandaag heb ik besloten om over te steken naar Noorwegen. Het weer is er namelijk beter dan in Zweden, en de natuur nog mooier !! Het weer laat me ook vandaag niet in de steek, het is zonnig op maandag. De bossen verkleuren
haast zienderogen, en de wegen wisselen elkaar af van asfalt naar gravel en terug. Overal zijn er kleine en grote meren. Na 520 km kom ik aan in Mosjoen, waar ik snel een hutje vindt op een camping langs de doorgaande weg. Morgen rijdt ik richting de kust, er zitten mooie route's in mijn Garmin te wachten !!

CU Frenkx :)

• 29 Augustus 2011 - 18:56

Joss:

Hallo Frank, wie gehs dir? Wie war RusslanD?

Ich bin noch in Atyrau, Kasachstan und warte auf neue stoßßdämpfer.

Sonst ist alles gut bei mir.

Grüße an Dirk und Jelle

Ciao
    Joss

• 30 Augustus 2011 - 15:40

Elle Clerkx:

hoi frank . hoe is het in noorwegen . is het daar leuk . wanneer kom je naar huis . is dat huis waar jullei in slaapen is dat netjes . groetjes elle clerkx

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011

Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011

Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.

Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?

Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!

Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.