Reisverslag grens Finland - Oulu - Reisverslag uit Oulu, Finland van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Reisverslag grens Finland - Oulu - Reisverslag uit Oulu, Finland van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Reisverslag grens Finland - Oulu

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

Blijf op de hoogte en volg

27 Augustus 2011 | Finland, Oulu

Verslag Finland.

Meteen als ik Finland binnen rijdt, weet ik weer waarom ik zo graag in Scandinavie vertoef ! Prachtige natuur aangevuld met mooie houten huizen, in verschillende kleuren. Alles is even netjes en degelijk gemaakt, en afgewerkt. Een totaal andere omgeving dan de laatste 2 maanden. Via Lappeenranta rij ik naar Imatra in de hoop om nog een glimp op te vangen van het circuit wat hier lange tijd geleden was. Als ik bij een tankstation vraag of ik in de buurt ben blijkt dat ik er bovenop sta. Het was een straten circuit en bestaat nu niet meer. Mijn zoektocht naar een hotel eindigt vrij snel, ze zijn niet goedkoop. Tja, ook dat is weer even wennen als je in een ander land terecht komt. Maar ook in Finland geldt, alles heeft een bepaalde waarde. Je
betaalt misschien wel meer, maar je krijgt kwaliteit terug. Het weer is schitterend, en ik besluit om mijn tent op te zetten op een camping in Joensuu. Ik had gedacht mijn tent niet meer nodig te hebben, en reorganiseer mijn bagage nogmaals en neem afscheid van spullen die ik niet meer nodig denk te hebben. Zo ontstaat er nieuwe ruimte in de koffers die ik kan gebruiken om levensmiddelen in op te slaan. Na een goede nacht in mijn tentje ga ik op zoek naar waterdichte laarzen. Bij ons vertrek uit NL had ik laarzen aan maar hiervan heb ik in Roemenie afscheid genomen. Aangezien
er kans is op regen vanaf nu, ben ik in Saratov mijn zoektocht naar nieuw schoeisel al gestart. Hopelijk slaag ik vandaag, en is mijn lijstje weer een beetje korter. Al lopende en zoekende in Joensuu vindt ik niet echt wat ik wil. Iedereen stuurt mij door naar Jokikone, net buiten de stad. Ik besluit om een fiets te huren en er een kijkje te gaan nemen. Bij de fietsenverhuurzaak ontmoet ik Tarun, een Indieer die momenteel studeert in Joensuu. Hij komt vanuit NL naar FIN om zijn studie voort te zetten. In NL heeft hij gestudeerd op de TU in Twente, en zijn vakgebied is laserlicht.
Ook hij is op zoek naar een fiets, maar helaas geen fietsen vandaag. Tarun is al een beetje bekend in Joensuu, en we zetten de zoektocht naar waterdichte laarzen samen voort. Tarun heeft meubels nodig voor in zijn studie appartement, en deze winkel is in de buurt van de Jokikone shop waar ik wil zijn. We nemen een taxi samen en als we aankomen bij de Jokikone shop blijkt dit ook nog een
Yamaha dealer te zijn ! Ze verkopen er motoren, boten voorzien van Yamaha motoren, snowmobiels en kettingzagen...Ik vindt niet de laarzen die ik zoek, en Tarun ook geen meubels. Als we terug lopen de stad in, zie ik in een ooghoek een Agri shop liggen. Om klokslag 5 uur sta ik aan de kassa met een paar perfect passende rubberen laarzen.( geen KAPlaarzen !) Genoeg voor vandaag, doel bereikt. Als we koffie zitten te drinken raken we aan de praat met Juhana, een Fin. Hij voorziet ons beide van waardevolle informatie over Finland.

De volgende dag besluit ik mijn plan te wijzigen. Ik had gisteren bij Jokikonen al gevraagd of ze mijn achterband zouden willen wisselen, en de motor voorzien van nieuwe olie + filter. Daar kon de jongen achter de balie mij geen antwoord opgeven, de chef was er niet. Ik neem de gok en rij 's morgens meteen naar Jokikone. Het is snel geregeld, en ik wordt meteen geholpen ! Eerst maak ik de motor een beetje schoon, en de monteur vervangt de olie + filter. Geen luxe na 20.000 km !
De achterband is aan vervanging toe, maar ik ben verbaasd dat ook hij al 20.000 km meegaat.
De voorband ziet er nog goed uit ondanks alles wat hij heeft meegemaakt..Vakkundig wordt mijn
reserve band (gesponserd door MOTOPORT ECHT ) gemonteerd en alles ziet er weer fris en fruitig uit !! Mijn helm voorzie ik van een nieuw vizier dus ik kan er weer tegen. Als ik afreken, klapperen mijn oren, ik wordt gematst en hoef maar 105 euro te betalen. Kiitos Jokikone ! Als de motor klaar is rij ik terug naar de camping en ruim alles op. Ik ga weer sturen, en na een korte rit door de natuur vindt ik een hutje op een camping in Lieksa. Ze hebben een sauna waar ik gebruik van, heerlijk!

's Morgens maak ik een praatje met Ilkka, hij is de eigenaar van de camping. Ilkka maakt mij een flink ontbijt zodat ik probleemloos richting Oulu kan rijden. Het weer is schitterend, kan eigenlijk niet beter om motor te rijden. Zon en niet warm of koud, perfect ! Ik rijd door het oosten van Finland en deze streek is mooier dan de westzijde. De herfst kom eraan, bladeren aan de bomen verkleuren
langzaam en paddestoelen schieten uit de grond. De wegen zijn perfect, en af en toe rijd ik over gravel. Na zo'n 450 km bereik ik Oulu, en doe wat inkopen. Mijn plan is om naar Panuma te rijden, iets verderop. Daar wonen kennissen waarvan ik hoop dat ze thuis zijn en waar ik evt. kan overnachten. Dit is het geval, en ik wordt hartelijk ontvangen door Kalevi en zijn vrouw Liisa. Ze wonen hun
hele leven al in het kleine dorpje en dat kan ik goed begrijpen. Het is een prachtige omgeving, midden in de natuur tussen bossen, meren, beekjes en moeras. Af en toe komt er een rendier voorbij gelopen. Als ik intrek heb mogen nemen in hun huis zit ik binnen no time weer in de sauna ! Al pratende laat ik hun wat foto's zien van onze reis, en ze moeten regelmatig lachen bij het zien van mr. John :) Als ik hun vertel over de bruiloft die ik bezocht heb in UZ, vertellen zij mij dat er morgen een bruiloft bij hun in het dorp is. Met 1 telefoontje is alles geregeld, er
is geen ontkomen aan, er zal gefeest moeten worden ! Tja, dan maar wat langer vertoeven in Panuma, ik ben er toch ;).

CU Frenkx.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Oulu

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011


Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011


Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.


Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?


Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!


Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.






Recente Reisverslagen:

27 September 2011

BACK HOME !!!!

24 September 2011

De laatste kilometers !!

20 September 2011

Ierland

18 September 2011

Reisverslag New Castle - Stranraer

14 September 2011

Reisverslag Amsterdam

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 336097

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 26 September 2014

Centraal Europa

05 Juni 2011 - 25 September 2011

Zijderoute 2011

Landen bezocht: