Balans Kirgizie - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Balans Kirgizie - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Balans Kirgizie

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

04 Augustus 2011 | Kyrgizië, Bisjkek

Balans bezoek Kirgizie.

Bij binnenkomst Kirgizie krijg je meteen een ander landschap, het is er bergachtig met
uitzichten op besneeuwde toppen. Het land binnenkomen is een formaliteit, men zet een
op het visum in je paspoort, klaar. Tijdens het rondrijden valt ook hier op dat er veel
leegstand is van grote fabrieksgebouwen, restanten uit de Sovjet periode. Zal nog een
hele tijd duren voordat deze er niet meer zijn, denk ik. Het land is rijk aan water, en
de mensen zijn trots op hun land, en in het bijzonder op Lake Ysyk-Kol. Overal tref ik
yurt's ( grote ronde tenten ) aan, waarin de mensen leven. Hun vee loopt erbij, en wordt
bijelkaar gehouden door ruiter te paard. Deze ruiters kom ik overal tegen, een
belangrijk vervoermiddel dus, in vaak bergachtig terrein. Tourisme is niet echt aanwezig,
maar motor rijden ( on/off road ) kun je er prima. Op dit moment is het ook niet meer
zo heet, ook wel prettig. De wegen zijn redelijk, en niet druk bereden.

De mensen zijn ook hier niet tevreden over hun regering, die ze corrupt vinden.
Maar door vriendjes politiek kan dit door "democratische" verkiezingen niet veranderd
worden. Deze corruptie kom je dan zelf ook weer tegen, want als tourist val je nu
eenmaal op. Maar als je er de tijd voor neemt, blijkt de ambtenaar ook gewoon vader
van kinderen te zijn, en lost het zich vanzelf op. De mensen leven er sober, zonder enige
vorm van luxe. Al met al een mooi land, met prachtige bergen om je heen.

Verslag uit: Kyrgizië, Bisjkek

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011

Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011

Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.

Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?

Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!

Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.