Reisverslag Lulea - Mosjoen - Trondheim. - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Reisverslag Lulea - Mosjoen - Trondheim. - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Reisverslag Lulea - Mosjoen - Trondheim.

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

Blijf op de hoogte en volg

03 September 2011 | Noorwegen, Trondheim

Reisverslag Lulea - Mosjoen - Trondheim.

Na mijn vertrek vanuit de stuga in Lulea rij ik westwaarts richting de kust. Alle ingredienten voor een mooie dag zijn aanwezig : goed geslapen - goed ontbijt - tank vol - mooi weer - prachtige route ! De bladeren aan de bomen worden steeds
geler, en de omgeving steed heuvelachtiger. Ik rijd afwisselend over gravel en asfalt wegen, beide zijn goed te berijden.
Aangekomen in Noorwegen veranderen de heuvels in bergen met in de verte zelfs sneeuw. Na ruim 500 km ben ik in Mosjoen
waar ik heel gemakkelijk een overnachtings plaats vindt. Het vakantie seizoen is ten einde en hytta's vind je overal in Noorwegen. De eigenaar van de camping matst me, en ik neem zijn laatste voorraad eten over uit zijn winkeltje.
De volgende dag regent het 's morgens en de overall moet aan. Gelukkig is het niet al te koud, en kan na zo'n 2 uur het extra vel er weer af. De wegen gaan kriskras door de fjorden, een genot om hier te mogen rijden ! Prachtige omgeving en als je wilt kun je zo overal de zee induiken. Twee keer moet ik een veerboot nemen om van eiland naar eiland te reizen. Mijn geluk hierbij is dat ik meteen de boot op kan en tijdsverlies beperkt blijft. Met ruim 300 km fjordweg achter mij besluit ik in Sjoasen te overnachten en morgen door te rijden naar Trondheim. Bij vertrek 's morgens uit Sjoasen is het wederom nat maar dit kan de pret niet drukken. De voorspellingen blijven goed en al snel trekt alle bewolking weg en wordt vervangen door zon !! Als ik na 200 km aangekomen ben in Trondheim
tokkel ik een beetje rond door het havengebied. Altijd interessant om te zien hoe het op andere plaatsen er aan toe gaat en in Noorwegen weten ze precies wat ze doen ! Alles is netjes/in goede staat en pgeruimd en dat willen ze ook houden zo. Iedereen lijkt zich goed bewust van de voordelen van deze houding, en het hele land straalt dit uit. Een goede omgeving, vol van kwaliteit.

Dit is precies de manier hoe 2048 PROJECT zal gaan werken. Als er voldoende mensen zich bewust zijn van een bepaald denkpatroon, wordt er ook naar gehandeld. Een idee wordt werkelijkheid. Helemaal geen abacadabra of zweverigheid. It is just the way it works ! De uitdaging ligt daar om zoveel mogelijk mensen dit idee aan te reiken. Ons plan om het boek 2048 PROJECT te vertalen en uit te brengen is 1 manier hiervoor. Dus trouwe volgers, nogmaals de oproep:

Steun ons hierin !! Hoe dit kan staat vermeld in verslag nummer 4. Bijgevoegde link naar Youtube is ook een leuk voorbeeld. http://www.youtube.com/watch?v=xPx5r35Aymc


Als ik besluit om een overnachtingsplaats op te zoeken, tref ik Jan aan, op zijn Harley. Al pratende blijkt Jan een visserman te zijn, hij werkt 6 maanden/jaar op zee richting Groenland. Het is zwaar werk, maar het geld is goed verteld hij mij. Tijdens ons praatje kieke we nao elkaars brommers, en zie ik iets hangen aan mijn ketting.
Het blijkt een O-ring te zijn die weggedrukt is tussen de schakels. Als ik verder kijk blijkt dit op nog enkele plaatsen het geval. Hier zal ik dus iets aan moeten doen, lang doorrijden hiermee is niet verstandig. Jan weet de oplossing en brengt me naar MC Ruthless. Deze motorclub heeft alles wat een motorclub nodig heeft : een prachtig
clubgebouw met aangrensend een werkplaats waar ze hun eigen motoren bouwen. Jan en zijn maten regelen een nieuwe ketting en een overnachtingsplaats is ook gauw gevonden. Het is leuk om te ervaren dat dit alles in Noorwegen binnen
15 minuten geregeld is, terwijl mij dit 2 maanden geleden minstens een 1/2 dag zou hebben gekost ! Ik rijd met de nieuwe ketting op zak naar het hostel en loop die avond nog even de stad in, ben er toch ;) 's Morgens aan de ontbijt tafel ontmoet ik 2 jongedame's uit NL die op vakantie zijn in Noorwegen. Ze hebben dikke lol samen en na het
ontbijt gaan zij terug naar hun slaapkamer om wat slaap in te halen. Ik rijd naar het motorhome en begin met het vervangen van de ketting. Het heeft me toch verrast dat ik dit moet doen. Met deze set rij ik nu 14000 km en alles ziet er nog goed uit. Alleen het voortandwiel vertoont slijtage, en ik besluit om ook dit te vervangen door het
eerder gebruikte tandwiel, dat in betere staat is. Al met al valt het mee en na zo'n drie uur is alles weer klaar. Bij het clubgebouw raak ik aan de praat met Bruno, een Amerikaan die 3 jaar geleden in Noorwegen is blijven hangen.
Bruno is vrachtwagen chauffeur en droomt van verre motorreizen. Enthousiast vertel ik hem dit niet te lang uit te stellen, en hij kan niet wachten om Rusland in te rijden met zijn Harley ! De rest van de dag bezoek ik Trondheim per motor en het is een hele mooie stad, echt een aanrader ! 's Avonds loop ik terug naar het motorhonk om wat te
drinken en iedereen te bedanken voor hun hulp. Morgen gaat de rit richting Oslo zo'n 500 km richting ut zuije.

CU Frenkx

  • 04 September 2011 - 09:02

    Piet:

    Je hebt nog een week tot kermis volgens afspraak
    Groetjes uit Rooi

  • 04 September 2011 - 18:29

    Frenkx:

    Pietje, mien geheuge leutj mig ff inne steek, haaje wae gewetj ? Zojao, woee veur ? Kaartj ze, ig mel 200 blindj vanoet .....

  • 05 September 2011 - 21:50

    Roeliene:

    Hei!

    Haha, heb ik zowaar nog een eervolle vermelding in je reisverslag, toppertje!
    Ik ben ondertussen helaas al weer thuis.. :'(

    Slaap inhalen was inderdaad wel nodig ja, als je tot na het ontbijt wakker bent geweest, hihi.

    Volgens mij vermaak jij je nog wel even op je motor! Vond 't echt heel tof om je tegen te komen daar! Best inspirerend!

    Groetjes,

    Een van de meisjes met pret!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011


Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011


Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.


Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?


Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!


Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.






Recente Reisverslagen:

27 September 2011

BACK HOME !!!!

24 September 2011

De laatste kilometers !!

20 September 2011

Ierland

18 September 2011

Reisverslag New Castle - Stranraer

14 September 2011

Reisverslag Amsterdam

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 892
Totaal aantal bezoekers 336094

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 26 September 2014

Centraal Europa

05 Juni 2011 - 25 September 2011

Zijderoute 2011

Landen bezocht: