Reisverslag Kyzylorda-Aralsk-Aktobe-Oral - Reisverslag uit Oral, Kazachstan van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu Reisverslag Kyzylorda-Aralsk-Aktobe-Oral - Reisverslag uit Oral, Kazachstan van ZIJDEROUTE2011 - WaarBenJij.nu

Reisverslag Kyzylorda-Aralsk-Aktobe-Oral

Door: TEAM ZIJDEROUTE 2011

Blijf op de hoogte en volg

14 Augustus 2011 | Kazachstan, Oral

Reisverslag Kyzylorda-Aralsk-Aktobe-Oral

Dit reisverslag gaat over een weg, een lange weg..Nou is dit geen probleem zolang het dan maar een weg is. Maar de komende dagen zal de weg vaak weg zijn, zo zal blijken. Onze route loopt over deze weg, de M39-M32, die ze aan het vernieuwen zijn. Dit is de A2 van KZ. Op dit moment is de oude weg gewoon versleten, kapot gereden. Het stuk wat ze aan het vervangen zijn is 1300 KM lang ! Een hele klus dus. Overal langs de route zijn ze in fase's met groot materieel aan het werk, want het wordt nu een brede 4-baans autosnelweg. Tel daar bij : snithete zomers, en strenge winters en altijd wind. Regelmatig komt het dan ook voor dat je al rijdende onder een hoek van 60 graden vakkundig wordt gestraald ! Het houdt gewoon niet op. Er zijn al flink wat stukken
klaar van deze weg, maar het meeste is nog in aanleg ( oponthoud i.v.m korenwolf, zegge ze ). Al rijdende wordt je van links naar rechts gestuurd over deze nieuwe weg, de oude ligt er meestal naast. Een lint asfalt strekt zich voor je uit, maar je hoeft je geen seconde te vervelen, er gebeurt altijd iets. Bulten, gaten, kamelen,vrachtwagens,
afvallende lading, DIEPE spoorvorming, dode honden, zandpaden, schovels, geiten, kapotte
autobanden, wagens die stukken hebben, overwaaiend vuil, stenen, grote stenen, bakstenen en hele grote stenen, en zand veel zand. Uiteindelijk kom ik in Kyzylorda aan, en vindt vrij vlot een motel. Ik ontmoet er Pavel, hij is aan het werk hier. Samen lopen we de stad in om te eten en wat te praten. Ga vroeg naar bed, want morgen weer sturen !! Meteen als het licht aan is buiten, 06.00 rij ik richting "de weg ". 's Morgens is het heerlijk om te rijden, de weg alleen voor jou. Je ziet de zon opkomen, en de laatste vossen en roofvogels trekken zich terug. De route gaat vandaag via Baikanur naar Aralsk.
Baikanur staat bekend om zijn Cosmodrome, een lanceerbasis gelijk aan Cape Carnaval in the USA. Ik rijdt tot aan de poort om een kijkje te nemen. Voor een bezoek heb je een
visum nodig, en dat heb ik niet. Ik maak een praatje met de bewakers er rij verder, geen lanceringen vandaag. Het plan is, doorrijden naar Aral, tanken en hotel opzoeken.
Het rijden is al intensief genoeg, en de afstand doet er nog een schepje bij. Tussen 2 grotere steden is niet, alleen zand. Je rijdt afstanden met een lengte van NL,
en komt niets tegen, ook geen tankstation...Goed opletten dus, maar er is wel geen druk verkeer en je hebt ruimte, veel ruimte..Als ik bijna in Aral ben, tref ik een
stel uit CZ, Jan met zijn vriendin, beide op BMW 650. Ze zijn op zoek naar benzine ! Mijn tank is ook bijna leeg, maar tot in Aral is geen probleem. Maar Jan en zijn
vriendin komen uit Aral vandaan, en hebben de hele stad doorgezocht naar benzine, niets te vinden ! Oke..We besluiten om terug richting Baikanur te rijden, ik ben enkele tankstations gepasseerd. Weer "de weg" op, terug nu ! Diverse tankstationstops later hebben we benzine ! Jan zijn tank was leeg, maar eerst moesten we per 10 l.
een bon kopen. Ik tank 3 bonnen, en we nemen afscheid. Zij rijden zuid, ik noord. Terug op "de weg" gaat het weer richting Aral. Dirk had me een sms bericht gestuurd dat ik kan slapen bij een wegrestaurant, voorbij Aral. Dat ik dit pas na 200 km vindt, al rijdende op "de weg " stond er niet bij.. ( thankx, mister John ! ). Al met al vandaag 825 km gereden, en het lijkt wel of ik de hele dag op de crossbaan in Kreyel heb gereden. Alleen de hotdog ontbreekt nog. Water en stroom is er niet in dit motel, maar ze verkopen wel flessen water of Ice Tea.
In een split second veranderd een fles water van eigenaar, en de inhoud gaat van fles rechtstreeks naar buik ! Een slaapplek zoeken is niet nodig, ga maar ergens liggen.
Als ik de volgende ochtend alles weer een beetje op z'n plek heb geduwt en nog wat bouten aan heb gedraait, gaat het richting Aktobe. De weg is hier gereed, en ligt
er strak bij. De route ligt midden door de steppe van KZ, en af en toe kom ik een auto tegen. Er zijn grote zonnebloemvelden en graanvelden. Regelmatig rij ik door insecten zwermen. Ik pik nog een lifter op, die pech aan zijn vrachtauto heeft, en zet hem een paar kilometer verderop bij een dorpje af. In Aktobe aangekomen na 480 km
vindt ik vrij makkelijk een hotel. De dames hebben schijnbaar met mij te doen, want ik krijg soep en koffie aangeboden. Als ik wat door de stad loop, kom ik langs een
kapsalon. Er kan wel weer wat haar vanaf en de kapster is erg nerveus, maar levert goed werk af. Terug bij het hotel/motel ontmoet ik Villie en Murat, en zij nodigen mij uit om iets te drinken/eten. Er volgt weer een gezellige avond ! Als ik 's morgens wakker wordt, ben ik niet helemaal vit, maar ut was wel gezellig. Na het ontbijt neem ik afscheid, en het regend. Gelukkig maar een bui maar het geeft motorrijden meteen weer een nieuwe dimensie. Omdat de wegen een andere conditie hebben dan wat wij gewend zijn, staan overal plassen en geulen met water. Even stoppen om op de kaart te kijken, wordt dan ook zorgvuldig gepland. Doe je dit niet, ben je meteen zeiknat ! Een ander voordeel is dat het niet zo stoffig is, en lekker fris. Ik rijdt naar Oral vandaag, zo'n 500 km verderop."De weg" wordt van goed naar slecht naar heel slecht.
Uiteindelijk besluit ik naast "de weg" te gaan rijden, dit schiet beter op en is beter voor mijn motor. Na enkele honderden kilometers kom ik een brandende Mercedes tegen. Huh, wat is dat ? Ik kijk om en zie hoe de auto in de berm stopt. Als ik me omdraai
zie ik de man met zijn brandblusser de brand blussen. Helaas, heeft geen zin. Met lede ogen kijken we met z'n drieen hoe de auto in een mum van tijd volledig afbrand. De sterke
wind versnelt het proces extra. Als de man bekomen is van de schrik, zie ik de gesmolten aluminium velgen op de grond liggen als grote druppels kwik. Het enige wat het echtpaar
heeft kunnen redden, is gelukkig hun telefoon. Er is hulp onderweg. Ik laat alles wat ik kan missen aan water en eten achter, en besluit door te rijden. Good luck for you !!
Ook in Oral is een slaapplaats snel gevonden, een truckers motel vlak bij de grens RUS. Nog 100 km over "de weg" en ik ben in Rusland !!


  • 14 Augustus 2011 - 13:21

    Bert Kazakhstan:

    Hoi Frank. Ja ik heb die weg van Kyzulodar naar Kazalinsk paar keer gemaakt met auto taxi om naar dat koeien bedrijf te gaan. 6 uur rijden over land en de oude weg langs de nieuwe weg die ze maken.Dan kijk je met smart naar de nieuwe stukken waar je niet over mag.als je dan aan komt ben je helemaal gaar en door elkaar gerammeld.Ben blij je hebt dit stuk nu achter de rug en jij en je motor heel. Succes en veel plezier en leuke mensen toe gewenst voor je laatste stuk. Groeten Bert

  • 14 Augustus 2011 - 14:51

    Pel:

    Frank, ik zie dat je achterband niet veel profiel meer heeft, wordt het niet tijd voor een nieuw achterbandje?
    Trouwens mooie verslagen van de reis.
    Groeten Pel Harie.

  • 15 Augustus 2011 - 14:03

    Marianne, Zus V.Jel:

    Mij is vertelt dat de wegen in Rusland ronduit slecht zijn.
    Maar misschien valt het op jou route mee.
    Ik wens jou veel succes en nog veel reisplezier en nog
    bedankt voor de mooie reisverslagen. Groetjes

  • 19 Augustus 2011 - 21:48

    Frans Van Refresco:

    Hoi Frank , je maakt wat mee onderweg. Ik vraag mij af hoe zuinig je Yamaha loopt met zulke grote afstanden !! Mooie verslagen maken jullie.Nog veel "rijplezier" op de rest van jullie tocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kazachstan, Oral

Zijderoute 2011

ZIJDEROUTE 2011


Nadat wij in 2009 samen een reis hebben gemaakt naar Finland, via Polen en de Baltische Staten, ontstond het idee om hieraan een vervolg te geven. Ook Jelle was geïnteresseerd , omdat hij al jaren met dit idee rondliep. Tijdens een festival werd het idee geboren, we gaan naar China !! Meteen werd er een sms’je naar Jelle gestuurd. Dit werd door hem zonder twijfel meteen positief beantwoord : ig gaon met !!!

De datum werd als eerste vastgelegd : voorjaar/ zomer 2011


Hierna komen de eerste vragen : welke route gaan we rijden, wat is de beste tijd van het jaar, wanneer kunnen we het beste reizen i.v.m. het werk, hoe lang gaan we, wat hebben we allemaal nodig enz. enz. Zoals jullie je kunnen voorstellen vergt dit alles veel voorbereiding. Nadat we enkele keren bij elkaar waren geweest, kreeg het idee steeds meer vorm. Jelle ging (door zijn ervaring van andere reizen), zich concentreren op de route. Azië is erg groot en er zijn ook regio’s die we willen vermijden, zoals Irak, Pakistan en Afghanistan. Na enkele avonden overleg hebben we besloten om via de zuidelijke Zijde route te vertrekken, en via de noordelijke Zijderoute terug te keren naar huis. Pak ‘m beet een kleine 22.000 km door de volgende landen : Duitsland – Tsjechië – Hongarije – Roemenië – Bulgarije – Turkije – Iran – Turkmenistan – Oezbekistan – Kirgizstan – Kazachstan – Rusland – Oekraïne – Polen en weer Duitsland. De zijderoutes zijn oude handelsroutes die teruggaan naar de tijd van Marco Polo. De routes zijn ook nu nog populair als handelsroute, maar worden ook steeds meer ontdekt door reizigers.


Ondertussen kwamen steeds meer mensen op de hoogte van onze plannen. Regelmatig kregen we dan ook de vraag : wannier gaotj gae nao China ?


Eind 2009 werd een grove planning gemaakt :

We gaan een enduro training volgen in Andorra bij Johan van de Wal ( voormalig wegracer uit Nederland ) in het voorjaar van 2010. Deze Motor Cycle Experience vindt plaats op de toppen van de Pyreneeën, en de overnachtingen werden verzorgt in Hotel residencia Aldosa) van dochter Marianne en schoonzoon Bas.
Jelle kon door omstandigheden helaas niet mee, maar voor Frank en Dirk was dit een onvergetelijke week, een aanrader voor iedere motorrijder die zijn grenzen wil verleggen !!!


Deze reis werd tevens het “officiële “ startpunt van onze reis in 2011, voor wat betreft de voorbereiding.






Recente Reisverslagen:

27 September 2011

BACK HOME !!!!

24 September 2011

De laatste kilometers !!

20 September 2011

Ierland

18 September 2011

Reisverslag New Castle - Stranraer

14 September 2011

Reisverslag Amsterdam

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 2410
Totaal aantal bezoekers 336130

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 26 September 2014

Centraal Europa

05 Juni 2011 - 25 September 2011

Zijderoute 2011

Landen bezocht: